SURÓWKA Z KISZONEJ KAPUSTY

Dawno temu, jak byłam mała to w moim rodzinnym domu surówka z kiszonej kapusty była obowiązkowym dodatkiem do piątkowego obiadu, czyli ryby z frytkami lub ziemniakami. Uwielbiam tą surówkę! Nie tylko ze względu, że przypomina mi domowe jedzenie, ale również z powodu jej wielkich właściwości odżywczych. Jest skarbnicą witamin C, A, E, K, PP oraz z grupy B. Posiada mnóstwo minerłów; selen, wapń, cynk, żelazo, potas, siarkę i mangan. Kapusta kiszona dodatkowo jest dobra na wzdęcia, zaparcia, zapobiega miażdżycy, pomaga w pracy jelit i żołądka. Jest również bogata w kwas mlekowy i błonnik pokarmowy. Kiedyś nie było trudno, żeby znaleźć dobrą kapustę kiszoną. Niedaleko mojego domu znajdował się mały warzywniak, który prowadziło starsze małżeństwo i tam zawsze udało się kupić pyszną kapustę! Jako dzieci zamiast biec do sklepu po słodycze to kupowaliśmy wszyscy kiszoną kapustę za jakieś 20 lub 50 groszy i każdy się nią zajadał ochoczo na podwórku 😀 . Oprócz tego moja babacia co roku kisiła pyszną kapustę z marchewką i później obdarowywała nią całą rodzinę. Teraz trzeba czasem się naszukać po sklepach jeśli ktoś nie robi samemu. Większość na sklepowych półkach to jednak kapusta kwaszona, której daleko to zdrowej kapusty kiszonej. Nadal jednak można trafić na odpowiednią, do przygotowania tej surówki 🙂 . Zapraszam do skorzystania z przepisu, do którego dodatkowo dodałam pestki dyni, żeby była jeszcze bardziej zdrowsza i smaczniejsza.

surowkasurowka2


SKŁADNIKI :

  • kapusta kiszona – 40 dkg

  • marchewka – 1 duża sztuka lub 2 mniejsze

  • czerowna cebula – 1 mała sztuka lub pół dużej

  • świeża pietruszka – pół pęczka

  • obrane pestki z dyni – 2 – 3 łyżki

  • cukier – pół łyżeczki

  • pieprz

  • olej  lub oliwa z oliwek – 2 łyżki


PRZYGOTOWANIE :

Kapsutę pokroić na mniejsze kawałki ( nie trzeba płukać wcześniej pod wodą, według uznania ) i przełożyć do miski. Marchewkę umyć, obrać i zetrzeć do miski na grubych oczkach. Obrać cebulę i drobno posiekać razem z pietruszką. Dodać do miski, wsypać cukier i dodać pieprz. Wlać olej lub oliwę i dosypać pestki z dyni. Całość wymieszać i gotowe! Najlpiej przygotować nieco wcześniej surówkę przed robieniem obiadu, wtedy składniki lepiej się przegryzą i surówka nabierze bardziej intensywnego smaku.

Reklamy

14 comments

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s